עריכת צוואה

מסמך הצוואה הוא בין המסמכים המשפטיים הבודדים הנוגעים לכולנו. באמצעותו, נבחר מי הם האנשים להם נרצה להוריש את רכושנו לאחר שנעבור לעולם הבא. מדוע חשוב כל כך לערוך צוואה? מהם סוגי הצוואה השונים ולמה כדאי לפנות לעורך דין לצורך עריכת צוואה?

 

מדוע חשוב לערוך צוואה?

אין חולק על כך כי כל אחד מאיתנו רוצה לבחור למי יעבור רכושו לאחר מותו. עריכת צוואה מאפשרת לנו לקבוע את זהות היורשים וכן להחליט איזה חלק בעזבון יקבל כל אחד מהם. כאשר אדם נפטר ללא שהותיר אחריו צוואה, חוק הירושה הוא זה שמכתיב כיצד יחולק רכושו. באופן טבעי, חלוקה זו אינה תמיד משקפת את הרצון הפרטי של כל אחד מאיתנו ולכן, כדי להתנות עליה חייבים לערוך צוואה שתקבע אחרת.

רבים שואלים מהו העיתוי המתאים לעריכת צוואה והתשובה היא תמיד. מן הרגע שמלאו לאדם 18 שנים ויש ברשותו רכוש בעל ערך כלכלי או רגשי, כדאי לערוך צוואה. כמו כן, צעד זה חשוב במיוחד בסיטואציות כמו גירושין. מדוע? משום שעל פי חוק הירושה, בני זוג נשואים יורשים זה את זו אלא אם יש צוואה הקובעת אחרת. על כן, אם אחד מבני הזוג נפטר לפני מתן הגט, הצד השני יירש אותו. אם רוצים למנוע תרחיש זה, יש לערוך צוואה אשר תתנה על הסדר הירושה הזה.

 

סוגי צוואות

בדין הישראלי קיימים ארבעה סוגי צוואות. השכיחה שבהן היא צוואה בעדים. במסגרתה יש צורך בשני עדים אשר יהיו נוכחים במעמד החתימה של המוריש על מסמך הצוואה. על העדים לעמוד בשלושה תנאים: להיות בני 18 ומעלה, בעלי כשרות משפטית ושאינם בעלי עניין בצוואה. סוג הצוואה השני הוא צוואה בכתב יד וזו אינה מצריכה עדים אלא די כי המוריש יכתוב בכתב ידו את תוכנה של הצוואה, יציין תאריך ויחתום על המסמך. דרך נוספת לערוך צוואה היא בפני רשות והכוונה היא לנוטריון, שופט, רשם או דיין המאמתים את חתימתו של המוריש על המסמך.

סוג הצוואה הרביעי הוא צוואה בעל פה, המיועדת למצבים בהם המוריש הוא על ערש דווי, אז יוכל לומר בעל פה את צוואתו לשני עדים שירשמו את דבריו על גבי מסמך שיופקד לאחר מכן אצל הרשם לענייני ירושה. יהיה סוג הצוואה אשר יהיה, על מנת שתהיה תקפה, עליה למלא אחר התנאים הייחודיים שנקבעו לה וזוהי אחת מני סיבות רבות מדוע כדאי לפנות לעורך דין לשם עריכת צוואה.

 

עריכת צוואה באמצעות עורך דין

מטרתו של מסמך הצוואה היא להבטיח כי רכושו של המוריש יעבור, בעת פטירתו, ליורשים שבחר ובאופן שבו קבע. על כן, חשוב מאוד לערוך צוואה באמצעות עורך דין מנוסה ומומחה בתחום, אשר ינסח את הצוואה באופן שלא מותיר ספק בדבר רצונו וכוונותיו של המוריש. כמו כן, כך ניתן לצמצם משמעותית את הסיכוי כי תוגש התנגדות לצוואה, לאחר מותו של המצווה. המציאות מלמדת כי כאשר אדם עורך צוואה לבדו, מותיר הדבר פתח גדול לטענות של זיוף, אי כשירות לצוות וכיו"ב, דבר אשר עלול להוביל לפסילתה של הצוואה על ידי בית המשפט. לכן, חשוב כל כך לפנות לייעוץ משפטי בעניין זה.

עוד נוסיף, כי בחלוף השנים עולה לעיתים קרובות הצורך לעדכן את הצוואה, למשל בשל גירושין, נישואים שניים, ילד נוסף, רכוש שהצטבר וכיו"ב. עורך הדין יוכל לעשות זאת עבור המוריש תוך שמירה על בהירות הצוואה והחוקיות שלה. כמו כן, בבוא העת, יטפל הוא עבור היורשים בהליך קבלת צו קיום צוואה, חלוקת העזבון בפועל ורישום הזכויות על שם היורשים. כן, אם יעלה הצורך בכך, ינסח עורך הדין עבור היורשים חלוקת עזבון.

אהבת את המאמר? איזה כיף! אשמח אם תבחר/י לשתף :)
אולי יעניין אותך גם?

העברת דירת מגורים במתנה

הסתלקות מירושה

הסכם חלוקת עזבון

לחתום או לא לחתום על זכרון דברים?

דילוג לתוכן