פינוי מושכר

לא אחת, נתקלים משכירי דירות בשוכר בעייתי המסרב לפנות את הנכס בתום תקופת השכירות, או מוקדם יותר, בשל הפרת חוזה. החוק בישראל מאפשר לבעל הנכס להגיש תביעת פינוי נגד הדייר בהליך משפטי מזורז שבו נדרש סעד אחד בלבד, פינוי השוכר מהדירה.

 

הבעיה: שוכר סרבן

השכרת דירה אמורה להניב לבעל הנכס רווח כלכלי ואכן, כאשר עסקה זו מתנהלת באופן תקין, יכול המשכיר ליהנות מפירות השקעתו לאורך שנים. אולם במקרים רבים, נתקלים משכירי דירות בשוכר בעייתי המסרב לפנות את הדירה בסיומה של תקופת השכירות. לעיתים אף עולה הצורך לדרוש מן הדייר לפנות את הדירה לפני שתמה תקופה זו, משום שהוא אינו משלם את דמי השכירות, גורם לנזקים לדירה וכיו"ב.

כפי שנראה להלן, החוק מעניק למשכיר פתרון לבעיה זו, הגשת תביעת פינוי בהליך מזורז וקצר יחסית. נדגיש, כי חשוב מאוד שלא להתמהמה בסיטואציה זו ולפנות לייעוץ משפטי באופן מיידי עם ההבנה כי מדובר בשוכר סרבן. לא אחת, משכירים משתהים בעניין זה מתוך תקווה כי השוכר יתרצה ויעזוב את הנכס, אך לרוב זה לא קורה והנזק הכלכלי של המשכיר רק הולך ומתעצם.

 

הפתרון: תביעה לפינוי מושכר

זהו הליך משפטי מזורז במסגרתו מגיש המשכיר תביעה לבית המשפט ובה הוא מבקש את פינוי השוכר מן הנכס. ככלל, ההליך המשפטי יסתיים תוך חודשיים שלושה ולמשכיר יהיה בידו פסק דין המחייב את השוכר לעזוב. יודגש, כי במסגרת תביעת פינוי מושכר לא יוכל המשכיר לדרוש סעד כספי, למשל, את תשלומי שכר הדירה שלא שולמו או פיצוי בגין הנזקים שגרם השוכר לנכס. על המשכיר יהיה להגיש תביעה נפרדת לשם כך משום שתביעה זו עניינה אך ורק בסעד הפינוי.  עובדה זו היא שמאפשרת את ההליך המהיר ואם יגיש המשכיר תביעה הכוללת סעד כספי, זו תעבור למסלול רגיל ולא תידון בהליך המזורז.

המשכיר יגיש כתב תביעה אליו יצרף את כל האסמכתאות המשפטיות והשוכר יידרש להגיש כתב הגנה תוך 30 יום. על מנת להבטיח הליך מזורז, הדיון בתביעה ייקבע תוך 90 יום ממועד הגשתה ולרוב, יינתן פסק דין תוך זמן קצר. היה והשוכר לא מפנה את הנכס לאחר שניתן פסק דין נגדו, יש לפנות להוצאה לפועל שתבצע את הפינוי.

 

איסור על דין עצמי

אין ספק שהסיטואציה של שוכר סרבן מתסכלת מאוד וגורמת למשכיר לנזק כספי כבד. אולם, חשוב לדעת כי חל איסור מוחלט על משכירים לבצע דין עצמי כלפי הדייר. הכוונה היא כי למשכיר אסור לפנות את הדייר בכוח, להחליף את מנעול הדירה, לנתק את המים והחשמל, להוציא את חפציו של הדייר מחוץ לדירה או כל מעשה אחר שכזה. אם יעשה כן, המשכיר חשוף לתביעת נזיקין מצד השוכר וזאת על אף העובדה כי השוכר ממשיך לגור בנכס ללא זכות חוקית לכך. בכל מקרה של שוכר בעייתי, על המשכיר לפנות לייעוץ משפטי מקצועי, במסגרתו יגיש בשמו עורך הדין תביעה לפינוי מושכר, על מנת להביא להוצאת הדייר באופן חוקי ומהיר מהנכס. ככל שנגרמו למשכיר נזקים כספיים, יגיש עורך הדין נגד השוכר תביעה נזיקית ובה ידרוש מן השוכר פיצוי כספי בגין אי תשלום שכר הדירה ו/או חשבונות הנכס, פיצוי בגין נזקים שגרם השוכר לדירה ועוד.

אהבת את המאמר? איזה כיף! אשמח אם תבחר/י לשתף :)
אולי יעניין אותך גם?

העברת דירת מגורים במתנה

הסתלקות מירושה

הסכם חלוקת עזבון

לחתום או לא לחתום על זכרון דברים?

דילוג לתוכן